Pieten Mastermind

Leer door goed te communiceren alle pakjes naar de juiste schoorsteen te brengen.

Toelichting

Ook voor de verlanglijstjes gaat alles tegenwoordig via de tablet. Alleen die onhandige piet is de oplader vergeten! Lukt het om zonder informatie, alle pakjes in de juiste schoorstenen te krijgen?

Alle kinderen starten op de stoomboot (afgezet gebied) daar zwaaien ze over het water naar de kade (lange mat). Vervolgens kiezen ze één van de 6 routes die uitkomt bij een schoorsteen.

In de stoomboot ligt verschillend klein materiaal als pakjes. Elk kind neemt steeds één pakje mee over een zelfgekozen baan. Daarna wordt het pakje in de schoorsteen gemikt. Mik vanaf de hoepel naar de hoepel in dezelfde kleur. De leraar laat hier weten of dit pakje in de juiste schoorsteen ligt. Is het juist? Dan weten jullie waar deze pakjes heen moeten. Is het niet juist? Dan wordt het pakje mee terug genomen.

Lukt het om alle pakjes in de juiste schoorstenen te krijgen?

Banen:

Baan 1: klim op handen en voeten over de rekstokken, kastdelen en springplank.

Baan 2: balanceer over de banken en klim vervolgens op het turnblok. Eindig met een koprol vanaf hoogte over de dikke mat.

Baan 3: spring al rennend van matje naar matje zonder de grond te raken. Probeer in één beweging door te gaan met een koprol over de dikke mat.

Baan 4: neem een aanloop over de banken, spring met twee voeten tegelijk in de trampoline, en maak een wendsprong over de kast.

Baan 5: loop omhoog via de bank en maak vanaf de trapezoïde een dieptesprong.

Baan 6: balanceer over de blokken tot aan het einde.

Benodigdheden

  • 1 touwenrij
  • 6 banken
  • 2 dikke matten
  • 4 matjes
  • 1 lange mat
  • 2 kasten
  • 1 turnblok
  • 1 trapezoïde
  • 1 springplank
  • 1 trapezoïde
  • 4 rekstokken
  • 8 pionnen
  • 16-20 blokjes
  • 10 hoepels
  • Pakjes (bijv. shuttles, pittenzakjes in kleuren, hoedjes, ringen, frisbees)

Aandachtspunten

Schrijf vooraf de code op een briefje. Bijvoorbeeld: Hoepel 1, gele pittenzakjes. Hoepel 2, ringen. Hoepel 3, blauwe pittenzakjes. Hoepel 4 hoedjes. Hoepel 5 frisbees. Hoepel 6 shuttles.

Groep 3 & 4

Plaats de hoepels dichtbij, mik dus over kleine afstanden. Als het voorwerp in de hoepel landt maar er uit schuift, dan telt dit ook gewoon. De kinderen mogen elkaar helpen door aan te geven welke banen ze al hebben geprobeerd.

Baan 2: plaats het turnblok op de zijkant. Zo is er geen hoogteverschil met de dikke mat.

Baan 3: maak een pannenkoekenrol i.p.v. de koprol.

Baan 4: Neem een aanloop over de banken, spring met twee voeten tegelijk in de trampoline. Steun met je handen op de kast en spring met je voeten ook op de kast. Spring daarna pas van de kast.

Groep 5 & 6

De kinderen mogen niet met elkaar praten. Iedereen zal dus goed op moeten letten om te weten welk materiaal al geprobeerd is.

Groep 7 & 8

De kinderen mogen niet met elkaar praten. Iedereen zal dus goed op moeten letten om te weten welk materiaal al geprobeerd is.

Als een voorwerp in de juiste schoorsteen ligt, wordt het er door de leerkracht uit gehaald. Dit voorwerp is uit het spel, maar je ziet niet meer dat het in die schoorsteen hoort.

Lessenplan gratis uitproberen?