Hoger lager

Doel: Voorspel of de volgende speelkaart hoger of lager is en verdien de meeste hoedjes.

10-15 min

Toelichting

Maak teams van maximaal vier spelers. Elk team start met drie hoedjes in een eigen kleur. Aan de andere kant van het speelveld zijn twee vakken gemaakt, een vak ‘hoger’ en een vak ‘lager’.

De spelleider draait de bovenste speelkaart om en roept hardop het getal van de kaart. De voorste kinderen pakken een hoedje van de grond en rennen naar de vakken. Hier kiezen ze of de volgende speelkaart hoger of lager is door hun hoedje in dat vak te plaatsen.

Heeft een speler het juiste vak gekozen dan mag hij een extra hoedje van zijn kleur meepakken. Heeft de speler het fout, dan legt hij zijn hoedje op de stapel achter de vakken. Het team dat de meeste hoedjes heeft aan het einde van het spel wint!

Let op: zijn de hoedjes van een team op, dan is dit team af.


Benodigdheden

  • 1 stok speelkaarten (nummers 2 t/m 10) 
  • Krijt of pionnen (om de vakken te maken)
  • Hoedjes (geen of weinig hoedjes?, gebruik dan klein materiaal)


Aandachtspunten

Wordt eenzelfde getal gedraaid dan gebeurt er niks en draait de spelleider direct een volgende speelkaart om tot het getal hoger of lager is.

Voor meer actie kun je de kinderen in tweetallen laten lopen. Of maak meer teams door klein materiaal te gebruiken (tennisballen, blokken, shuttles, lintjes etc.).

Groep 3 & 4

Speel met de getallen 2 t/m 5. De kinderen rennen individueel naar de vakken en zetten 1 hoedje per ronde in. Raden ze het goed of wordt een speelkaart met hetzelfde getal omgedraaid dan winnen ze een hoedje erbij.

Variatie: gebruik ook de jokers uit het kaartspel. Wordt er een joker gedraaid gebeurt er die ronde niks maar wordt de winst de volgende ronde verdubbeld.

Groep 5 & 6

De spelers rennen met een hoedje naar de vakken en zetten daar in op hoger of lager. Hebben ze het goed dan verdienen ze een extra hoedje hebben ze het fout dan verliezen ze hun hoedje.

Variatie: gebruik ook de lijn tussen de twee vakken, leg je het hoedje op de lijn dan gok je dat het getal van de volgende speelkaart even hoog is. Gebeurt dit dan verdien je drie keer je inzet.

Groep 7 & 8

Speel het spel met tijdsdruk, elke ronde duurt 10 seconden oftewel hoe sneller je naar de vakken rent hoe meer bedenktijd je hebt. 

Variatie: om meer actie in het spel te krijgen kun je snelheid belonen. Stel je speelt met drie spelers. De speler die als eerst zijn hoedje plaats krijgt 3 hoedjes als zijn keuze juist is. De tweede krijgt 2 hoedjes en de laatste 1 hoedje.

Lessenplan gratis uitproberen?